PX Pharma

בלוג בריאות כימיה ותרופות

מידע שימושי

גב בריא מגיל צעיר

עוזרים לילדינו לשמור על גב בריא, עם עצות מכל תחומי החיים

שכיחותן של בעיות גב אצל ילדים הולכת וגדלה. מחקרים מראים שבין הגורמים המרכזיים ניתן למצוא את עליית משקלם של תיקי בית הספר (זאת למרות השימוש ההולך וגובר בלימוד באמצעות האינטרנט), ותנוחות ישיבה לא בריאות הן בבית והן בבית הספר. אם בנושא התיקים ניתן אולי לחשוב כיצד להקל על הילדים ולאפשר להם להגיע לבית הספר עם פחות ציוד וספרים, נושא תנוחות הישיבה הוא מורכב יותר, וקשור באופן עמוק לשינויים בצורת החיים בעולם המודרני. שעות רבות מול מסכים, כולל משחקים ממושכים מול מסך המחשב, יכולים לגרום לנזק ארוך טווח לגב, כך מראים מחקרים. כיוון שילדים לא נוטים בקלות לשנות את הרגלי הישיבה שלהם, כדאי לחשוב על פתרונות יצירתיים כדי לעזור ולהגן להם על הגב מפני פגיעה. 

מסאג
חשוב לשמור על בריאות הגב

לשבת נכון, לשבת בריא

עצה ראשונה שניתן להציע לילדים, היא לשים לב למנח הגב בעת ישיבה. ישיבה מרושלת, כאשר הגוף סרוח על הספה או על הכסא, יכולה להביא נזק. חשוב, אם כן, לשמור על העקומה הטבעית של עמוד השדרה. אם הילדים נמצאים שעות מול המחשב או הטלוויזיה (פעילות שאינה מומלצת בכל מקרה), כדאי להזכיר להם לקום לעתים קרובות כדי להסתובב ולהתמתח. ישיבה על כיסא יוגה או על כיסא ארגונומי יכולה גם היא להועיל, אבל נדירים ההורים שירכשו לילדיהם כסאות כאלה. גם לא בטוח שכל ילד ירצה להשתמש בהם, כי הם עלולים אולי להסב לו נזק תדמיתי, והוא עשוי להיתפס כחנון. טיפ חשוב נוסף שכדאי להמליץ עליו לילדים הוא שמירה על המסך בגובה העיניים. הגב מתיישר בהתאם לפוזיציית העיניים, ויש לכך גם השפעה על העורף ועל חוליות עמוד השדרה. שימוש יתר בסמארטפונים יכול גם הוא לפגוע בחוליות הצוואר: ילדים רבים נמצאים במצב כפוף תמידית. הורה אחראי יעיר להם, אפילו אם הילדים תופסים זאת כהצקה.

חשיבותה של עמידה

גם עמידה יכולה להיות לא בריאה! המתנה ממושכת באותו מנח רגליים אינה מומלצת. אם הילד מוצא את עצמו במצב זה, כדאי שיניע את רגליו. יש לשמור על רגל אחת לפני השנייה כאשר הברכיים כפופות קלות, על מנת למנוע לחץ מיותר על הגב התחתון. אם הילדים מרימים חפצים כבדים (ולעתים אפילו ילקוט יכול להיחשב כחפץ כבד) חשוב שילמדו כיצד להרים נכון. הרמה נכונה היא הרמה עם הרגליים ולא עם הגב. גם פיתול או כיפוף מיותר של הגב הן פעולות מסוכנות ובלתי בריאות. בכלל, עדיף שילדים לא ירימו בעצמם דברים כבדים, ותמיד יפנו לעזרת מבוגר. בהקשר זה, קיימים היום ילקוטים מיוחדים שניתן להסיע על גלגלים, ובכך להקל על הילד, בדיוק כמו עם מזוודות.

עזרה מן המזרח

אם הילדים פתוחים לרעיון, אפשר להציע להם ללכת לשיעורי יוגה. זו נחשבת אמנם פעילות שלא מתאימה במיוחד לילדים, בגלל הריכוז והשקט שכרוכים בה, אך יש ילדים שדווקא עשויים למצוא את עצמם נהנים מאוד מפעילות כזו, שגם מסייעת להם לשמור על בריאות הגב שלהם. אסכולות היוגה השונות כוללות מספר רב של תרגילים שנועדו להגמיש את הגב ולסייע לו להתמודד עם פעילת יומיומית. אם יש בסביבתכם מורי יוגה שמקיימים גם שיעורים לילדים, זו עשויה להיות הזדמנות נהדרת להכיר להם את העולם הנפלא והעשיר הזה.

מיטה
שמירה על הגב עם מזרן נכון

מזון ושינה

למרבה ההפתעה, גם לתזונה יש קשר לבריאות הגב. שמירה על העצבים והשרירים מסייעת באופן עקיף לגב, ויש מגוון רחב של מאכלים שיכול לתרום לכך. פירות וירקות עושים פלאים לגב, כמו גם למערכות אחרות בגוף, והדבר נכון גם לדגנים מלאים ושומנים בריאים. שמירה על משקל תקין, אפילו אצל ילדים, גם לה יש תפקיד בהגנה על הגב מפני פגיעות, שכן התמודדות עם משקל עודף מטילה עומס על הגב. נושא נוסף שגם הוא משמעותי מאוד לבריאות הגב בגיל צעיר, אך אינו זוכה לתשומת לב ראויה, הוא נושא השינה. תנוחת השינה, איכות מזרונים, והנוחות הכללית בעת השינה, עשויות להשליך על עמידות הגב בפני פגיעות שונות. ילדים, בדומה למבוגרים ולעתים אף יותר, מבלים חלק גדול מן הזמן שלהם בשינה, ולכן לאופן שבו פוגש הגב את המיטה יש משמעות גדולה. כאן יש תפקיד חשוב למיטות הנוער. בחירה במיטת נוער נכונה, מיטה רגילה או מיטה וחצי, יכולה להשפיע על איכות השינה, וכתוצאה מכך לשפר את יציבות עמוד השדרה של הילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *